شبکه انديشمندان قم

Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 43639
تاریخ انتشار : 7 بهمن 1392 22:56
تعداد مشاهدات : 2919

پاسخ به سؤالات اخلاقی و روحی روانی

پاسخ به سؤالات اخلاقی و روحی روانی


اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 
با سلام و آرزوی داشتن اخلاقی زیبا برای همه شما عزیزان 
در این بخش به سئوالات اخلاقی و روحی روانی شما پاسخ داده می شود



شکل روح


سوال شما 


روح چه شکلی است؟ آیا می توان روح خود را دید؟


پاسخ ما


روح انسان طبق فرموده امام صادق صلوات الله علیه جسمی لطیف و رقیق است


 و مثل یخی که در قالب خود قرار می گیرد در بدن ما قرار می گیرد


 و به تمام بدن احاطه دارد و آن را پر می کند.


اگر خدا بخواهد روح در همین قالب و شاید همچون چیزی شبیه بخار هوا 


دیده می شود ولی معمولا روح رؤیت نمی شود


 بلکه روحیات انسان و اخلاق اوست که بروز می کند و آشکار می شود.



زیارت امام حسین علیه السلام باعث آمرزش گناهان گذشته و آینده


سوال شما


در برخی روایات فرموده اند زیارت امام حسین علیه السلام

 

گناهان گذشته و آینده را می شوید، معنی آمرزش گناهان آینده چیست؟



 آیا این نوعی اجازه دادن برای گناه نیست؟ 



پاسخ ما: 


طبق روایات منظور از آمرزش گناهان آینده این است که خدا به برکت این زیارت


به انسان توفیق ترک گناهان را عنایت می کند.

 

یعنی زیارت امام حسین علیه السلام در واقع هم پاک کنندۀ گناهان گذشته است 


و هم حافظ انسان از شر شیطان و نفس در آینده است وقلعه ای محکم

 

برای جلوگیری از گناه و معصیت است.



راه تقویت ایمان
  •  به چه طریق می توان ایمان خود را تقویت نمود؟
به صورت اختصار باید گفت راههای اصلی تقویت ایمان سه چیز است:
اوّل: تفکّر در آیات و نشانه های الهی و بالا بردن معرفت و شناخت خود، انسان هر کسی را بیشتر بشناسد او را بیشتر باور می کند، پس رمز اصلی تقویت ایمان، تقویت معرفت است.
دوّم: تزکیه نفس، انسان اگر دل خود را از آلودگی ها و رذائل پاک کند قطعاً زمینه برای تقویت ایمان فراهم می شود، اهل بیت علیهم السلام به ما آموخته اند که ایمان دو حالت دارد یا مستقر است یا مستودع یعنی یا ثابت شده است و یا عاریه ای و موقّت است. ایمان موقّت ایمانی است که در دل آلوده جا دارد، در یک اتاقی که حیوانات وحشی و درنده رفت و آمد می کنند یک کبوتر، آرام و قرار ندارد و اگر لحظه ای بیاید فوراً فرار می کند، ایمان مثل همان کبوتر است و تا در دل ما وحوشی مثل حسادت و بخل و طمع و امثال آن باشد این کبوتر ایمان در دل ما مستقّر نمی شود.
باید تاریکی ها را برطرف کرد تا روشنایی در دل انسان راه پیدا کند،
هر که خواهد خانه اش روشن شود
پرده های خانه پائین آورد
کی کنار برّه آهو عاقلی
چون عقابی یا که شاهین آورد
بنابراین انسان هر چه دلش را پاک تر و صاف تر کند ایمانش هم قوی تر می شود.
سوم: سومین راه تقویت ایمان، دعا و توسّل و عبادت است، انسان هر چه دعا و توسّلاتش را به خاندان نور و معادن علم و یقین و ایمان بیشتر کند قطعاً ایمان خودش هم تقویت می شود. اهل بیت علیهم السلام چون مأمن و پناهگاه انسان ها هستند قطعاً به ما آرامش می دهند و ایمان ما را قوی می کنند.

 

 


 

خشوع
  • خشوع به چه معناست و خاشع کیست؟
خشوع یعنی اظهار تواضع و افتادگی در محضر خدا و به عبارت دیگر یعنی فروتنی و حساب بردن از خدا، البته اظهار بندگی و افتادگی فقط به زبان نیست و به گردن کج گرفتن هم نیست بلکه خاشع کسی است که دلش همواره متوجّه خدا باشد و در درگاه خدا خود را ناچیز و ذلیل بداند و هرگز در مقابل خدا گردنکشی نکند، رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: علامت انسان خاشع چهار چیز است:
  • ناظر دانستن خدا در آشکار و پنهان
  • انجام کارهای نیک
  • فکر کردن در مورد قیامت و حساب و کتاب
  • مناجات و راز و نیاز با خدا
(تحف العقول ص 36)
گاهی اوقات گفته می شود «خَشَعَتِ الشّمس» یعنی خورشید غروب کرد یا «خَشَعَ الوَرق» یعنی برگ درخت افتاد. یا «خَشَعَ الصّوت» یعنی صدا ساکت شد و امثال آن، پس خاشع واقعی کسی است که در مقابل خدا و اهل بیت علیهم السلام خود نمایی نکند و در محضر آن بزرگواران کوچک و ذلیل باشد و همچون برگ افتاده و بی صدا و آرام باشد، کسی که به این مرحله برسد واقعاً ستودنی است. أبالفضل العّباس علیه السلام در مقابل امام حسن و امام حسین علیهما السلام اینچنین بود.
او ماه بود ولیکن همواره در غروب بود
خورشید بارها گفت او خوب خوب خوب بود
اندر کناردریا با کام تشنه افتاد
تا بوده بوده زیبا محبوب در قلوب بود

 


 

 الواح موسی علیه السلام

* در آیه ای از قرآن کریم هنگامی که حضرت موسی علیه السلام از کوه برگشت و دید که مردم دوباره گمراه شده اند ناراحت شد و الواح که مبارک بودند و کلام خدا در آنها بود را پرتاب کرد، آیا این کار صحیح است؟
این جریان در آیه 150 سوره اعراف است که می فرماید: «و ألقیَ الألواحَ و أخذَ بِرأسِ أخیه» ألقی به معنای انداختن است، آنچه از لفظ «انداختن» به ذهن ما می رسد پرتاب کردن می باشد امّا انداختن فقط به این معنا نیست بلکه به معنای کنار گذاشتن می باشد، همان طور که در این آیه شریفه نیز منظور این است که الواح را کنار گذاشت، طبعاً الواح در آن موقع کاغذ به این سبکی نبوده بلکه سنگین هم بوده لذا حضرت آنها را به زمین گذاشت و سپس به برادرش گفت که چرا این مردم گمراه شدند.

 

 


 

 
نفست را مشغول کن
* تا موقعی که انسان بخواهد کاملاً تزکیه نفس کند و به عبودیت کامل برسد با نفس سرکش خود چه می کند؟
باید تقوا را رعایت کند، تقوا در همه مراحل نگهدارنده انسان است، قرآن کریم می فرماید تا می توانید تقوا را رعایت نمایید. علاوه بر آن نفس را باید بیکار و رها وا نگذاشت باید مشغول کرد، همان طور که حضرت علی علیه السلام می فرمایند:« اشتغل نفسک فانکّ إن لَم تشغَلها تشتغلک» نفست را مشغول کن که اگر آن را مشغول نکنی او تو را مشغول خواهد کرد، قطعاً منظور از مشغولیت در اینجا به این معناست که نفست را مشغول به حقایق و کارهای خوب و مفید و تفریحات سالم بنما که اگر آن را به این امور مشغول نکنی تو را به هواهای نفسانی مشغول می کند و بیچاره ات می نماید، یک بچّه در بین جمع خیلی شما را اذیت می کند، به پر و پای شما می پیچد، شما یک شکلات به او می دهید او مدّتی آرام است و دیگر شما را اذیت نمی کند، باید نفس را هم به کارهای حلال و صحیح مشغول کرد چون نفس امّاره بالسوء است اگر به حال خود رهایش کنی تو را بیچاره می کند.

 

 


 

 

توفیق
* توفیق تا چه حد به دست خود انسان است؟
توفیق یعنی جور شدن کارها، وفق شدن و ردیف شدن همه کارهای زندگی، این ها همه توفیق است، توفیق، یک مقدارش در دست انسان نیست، امّا بخش مهمّی از آن مربوط به وفای به عهد و نظم و دقّت داشتن است، که  با رعایت این امور،کارها وفق پیدا کند. 

 

 

یاری امام زمان روحی فداه در یک کلام

سئوال شما: در یک کلام بفرمائید یاری امام زمان یعنی چه و ما چگونه می توانیم امام زمان روحی فداه را یاری کنیم؟
پاسخ ما: یاری امام زمان روحی فداه یعنی ما خوب زندگی کنیم و دیگران خوبی ما را ببینند.

 

  شناخت و محبّت ولیِّ خدا 

سوال شما

درباره ی محبّت به ولیّ خدا نظرتان چیست و ما چطور می توانیم یک ولیّ خدا را بشناسیم؟ 

پاسخ ما 

تمام آفرینش بر اساس محبّت اولیاء خدا خلق شده است و ارزش انسان و بهای بهشت، شناخت، دوستی، محبّت و اطاعت اولیاء خداست. 

بنابراین هرکس که محبتش به خدا و اولیاء خدا بیشتر باشد ارزشش بیشتر است و هرکس این عشق در او نباشد مرده ی متحرک است و به اندازه ی یک لاشه ی متعفّن ارزش ندارد. در رأس تمام اولیاء خدا چهارده معصوم علیهم السلام اند و هرکس که در فکر و عقیده و گفتار و رفتار شبیه آن بزرگواران باشد از اولیاء خداست. 

امام صادق  صلوات الله علیه فرمودند: ان اولیاءالله سکتوا فکان سکوتهم ذکرا و نظروا فکان نظرهم عبره و نطقوا فکان نطقهم حکمه و مشوا فکان مشیهم بین الناس برکه لولا الآجال التی قد کتبت علیهم  لم یقرّ ارواحهم فی اجسادهم خوفا من العذاب و شوقا الی الثواب

اولیاء خدا کسانی هستند که اگر سکوت کنند سکوت آنها ذکر است و اگر نگاه کنند نگاهشان عبرت است و اگر سخنی بگویند سخن آن ها حکمت است و اگر راه بروند راه رفتن آن ها بین مردم مایه ی خیر و برکت است آن ها آنچنان شیفته ی خدا هستند که اگر اجلشان مشخص نبود هرگز روحشان در این بدن دنیایی نمی ماند و بلکه به خاطر خوف از عذاب و اشتیاق به پاداش الهی به سوی خدا پرواز می کردند.

اینها نشانه هایی از یک ولیّ خداست، ولی خدا کسی است که طریقش طریق قران و اهل بیت است، ولی خدا اهل خود نمایی و هوای نفس نیست و کاملا مطیع امام زمان خویش است و هرکس به او نگاه کند یاد خدا و اهل بیت و امام زمان روحی فداه برایش زنده می شود و دیدار او انسان را مجذوب دین و معنویت می کند اگر چنین کسی را یافتید خاک پایش را ببوسید و از او بهره علمی و معنوی ببرید که امام صادق علیه السلام فرمود:

 اگر شما بفهمید که یک ولی خدا چه ارزشی پیش خدا دارد با بوسیدن خاک پای او به خدا تقرّب می جویید. 


حافظ و شیخ رجبعلی خیاط 


سوال شما 

با سلام بنده مطلبی را در سایت ... دیدم ... نظر شما در مورد جناب شیخ رجبعلی خیاط و حافظ چیست؟ 

پاسخ ما 

با سلام مطالب را در سایتی که فرمودید دیدم، در پاسخ به سوال شما باید بگویم حافظ نسبت به شاعران دیگر  به صراط مستقیم نزدیک تر است و معمولا اشعارش بوی یار می دهد البته اشعار قابل نقد هم دارد ولی نه به آن  حدی که در آن سایت نوشته اند. 

ضمنا درمورد مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نیز باید گفت برخی از مطالبی که از ایشان نقل می شود قابل نقد است مثلا از ایشان نقل می کنند که گفته است: من دلم برای خدا می سوزد چون مشتری اش کم است ولی امام حسین علیه السلام زیاد مشتری دارد! این حرف از هرکس باشد خیلی غلط است زیرا مشتری های امام حسین همه مشتری های خدا هستند و امام حسین علیه السلام  از خدا جدا نیست و به نقل شیعه و سنّی، رسول خدا صلی الله علیه و آله  فرموده اند: 

هرکس که امام حسین علیه السلام را دوست داشته باشد خدا را دوست دارد. 

به هر حال  در مجموع مرحوم شیخ رجبعلی از محبّین و دلدادگان اهل بیت علیهم السلام می باشد. 
  


سوال شما: 

با ﺳﻼﻡ و ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ.اﮔﺮ ﻛﺴﻲ اﻫﻞ ﮔﻨﺎه ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺎﺷﺪ ولی ﺑﻌﺪ ﺯﻧﺪﮔﻲ اﻭ ﻋﻮﺽ ﺷﻮﺩ و ﺑﺪﻭﻥ اﺭاﺩﻩ ﺨﻮﺩﺵ ﺭاﻩ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺮاﻳﺶ ﺑﺴﺘﻪ 

ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ اﺯ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ اﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺧﺪا ﺧﻮﺩﺵ ﺭاﻩ ﮔﻨﺎﻩ ﺭا ﺑﺮاﻱ اﻭ ﺑﺴﺘﻪ ﺗﻮﺑﻪ ي اﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ

اﺳﺖ؟ 
 

پاسخ ما: با سلام، آری قطعا خدا آمرزنده و مهربان است، او خودش هم توفیق می دهد هم انسان را حفظ می کند و هم می بخشد. 


او توبه را می پذیرد به شرط آن که انسان تصمیم بگیرد که دیگر به گناه برنگردد. موفق باشید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :